GRIPatwork

De kunst van het e-mailen: 5 tips om betere mails te versturen

32% van het kantoorpersoneel ervaart stress door de hoeveelheid mail die er dagelijks binnenkomt. Vaak onnodig, want het gros van de mails wordt niet (juist) opgevolgd. Om onder andere deze reden zijn er mensen die e-mailen volledig hebben afgezworen en heeft Kim Spinder het boek ‘We Quit Mail’ geschreven. Dit is wellicht een wat rigoureus besluit, maar het is goed om eens na te denken over hoe je met e-mailen omgaat. Deze week: 5 tips om betere e-mails te versturen. 

1. Gebruik altijd een onderwerp

Geef hierin aan waar je e-mail over gaat. Houd het kort, specifiek en concreet. Gebruik geen algemene onderwerpen als ‘Vraagje’ of ‘Kun je me helpen? 

2. Meerdere e-mails voor meerdere onderwerpen 

Als er meerdere taken of informatiepunten instaan, zal het waarschijnlijker zijn dat er over een aantal zaken heen gelezen wordt. Stuur dus per onderwerp één mail. Zo kan de ontvanger makkelijker de mails archiveren die hij/zij verwerkt heeft. 

3. Gebruik een call-to-action en deadline

Wees specifiek: als je vraagt om iets te doen, geef dan altijd een datum mee en geef aan wat je voor die datum van een persoon verwacht. Als een e-mail slechts ter informatie is, geef dit dan ook duidelijk aan. Zo voorkom je dat niet duidelijk is wat er van de ontvanger verwacht wordt.

“Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niks meer kan worden toegevoegd, maar wanneer er niets meer kan worden weggelaten.”
– Antoine de Saint-Exupery (1900-1944), Franse auteur en vliegenier

4.  Maak gebruik van de agendafunctie 

Zoals je vast wel weet hebben Outlook en Gmail allebei een handige functie om vergaderingen in te plannen in de vorm van een agendaverzoek. Als ontvangers van je e-mail aangeven dat ze de afspraak accepteren, zal dit ook in hun agenda komen te staan. Zo verklein je de kans dat afspraken vergeten worden, maar je kunt dit ook gebruiken om deadlines in de agenda van de ontvanger in te plannen. 

5. Voorkom onnodig cc’en

Soms komt het voor dat er, naast de directe ontvanger, ook nog iemand anders baat heeft bij het ontvangen van je e-mail. Dit is echter veel minder vaak dan dat vaak gedacht wordt. Hoe sterk de neiging ook is om je verantwoordelijk af te schuiven door iemand toe te voegen in de cc, denk goed na of dit echt nodig is: vaak roept dit meer vragen op dan antwoorden en ontvangt men hierdoor veel te veel onbelangrijke mails. 

Hoe schrijf je dan wel een e-mail? Hier een voorbeeld:

Onderwerp: Graag factuur <factuurnummer> van klant <klantnaam> crediteren 

Hallo <voornaam>, 

Meneer <naam klant> heeft ten onrechte factuur <factuurnummer> van ons gehad, hij heeft zijn lidmaatschap namelijk vorige maand opgezegd. Hij heeft nog niet betaald, dus het bedrag hoeft niet teruggestort te worden. 

Zou je (graag vóór <deadline>) 

  1. Deze factuur in ieder geval voor vrijdag 22 mei willen crediteren en de creditfactuur willen mailen naar meneer <naam klant> (<e-mailadres klant>) 
  1. Mij per mail willen laten weten als je dit gedaan hebt? 

Alvast bedankt! 

Groeten, 

<Naam afzender>

Wil je advies over hoe je binnen je bedrijf de e-mailcultuur kunt veranderen? Laat ons hier weten of je een keer een kop koffie wilt drinken om dit, of andere voorkomende uitdagingen binnen je organisatie te bespreken. Of probeer de quickscan eens en ontvang snel een globaal bedrijfsadvies.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips over hoe je effectief, efficiënt maar vooral onbezorgd kunt ondernemen!

Meer blogs