Geef hierin aan waar je e-mail over gaat. Houd het kort, specifiek en concreet. Gebruik geen algemene onderwerpen als ‘Vraagje’ of ‘Kun je me helpen?‘
Als er meerdere taken of informatiepunten instaan, zal het waarschijnlijker zijn dat er over een aantal zaken heen gelezen wordt. Stuur dus per onderwerp één mail. Zo kan de ontvanger makkelijker de mails archiveren die hij/zij verwerkt heeft.
Wees specifiek: als je vraagt om iets te doen, geef dan altijd een datum mee en geef aan wat je voor die datum van een persoon verwacht. Als een e-mail slechts ter informatie is, geef dit dan ook duidelijk aan. Zo voorkom je dat niet duidelijk is wat er van de ontvanger verwacht wordt.
Zoals je vast wel weet hebben Outlook en Gmail allebei een handige functie om vergaderingen in te plannen in de vorm van een agendaverzoek. Als ontvangers van je e-mail aangeven dat ze de afspraak accepteren, zal dit ook in hun agenda komen te staan. Zo verklein je de kans dat afspraken vergeten worden, maar je kunt dit ook gebruiken om deadlines in de agenda van de ontvanger in te plannen.
Soms komt het voor dat er, naast de directe ontvanger, ook nog iemand anders baat heeft bij het ontvangen van je e-mail. Dit is echter veel minder vaak dan dat vaak gedacht wordt. Hoe sterk de neiging ook is om je verantwoordelijk af te schuiven door iemand toe te voegen in de cc, denk goed na of dit echt nodig is: vaak roept dit meer vragen op dan antwoorden en ontvangt men hierdoor veel te veel onbelangrijke mails.
Onderwerp: Graag factuur <factuurnummer> van klant <klantnaam> crediteren
Hallo <voornaam>,
Meneer <naam klant> heeft ten onrechte factuur <factuurnummer> van ons gehad, hij heeft zijn lidmaatschap namelijk vorige maand opgezegd. Hij heeft nog niet betaald, dus het bedrag hoeft niet teruggestort te worden.
Zou je (graag vóór <deadline>)
Alvast bedankt!
Groeten,
<Naam afzender>
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips over hoe je effectief, efficiënt maar vooral onbezorgd kunt ondernemen!