De eerste uitdaging is de verwachting dat AI voor fundamentele veranderingen gaat zorgen. En ook nooit meer zal weggaan. We zullen er dus met zijn allen een manier voor moeten vinden hoe ermee om te gaan (maatschappelijk en juridisch) maar bovenal hoe er ons voordeel uit te halen.
Dan hebben we, en dat is uitdaging 2, te maken met vergrijzing, een dubbele zelfs. En dat doet de arbeidsmarkt geen goed. Deze is al superkrap maar wordt ook tamelijk ingewikkeld gemaakt door de zich steeds verder ontwikkelende digitalisering waardoor veel gekwalificeerde medewerkers in alle segmenten nodig zijn en we hebben nu al een groot tekort. Daarbij vraagt het aantrekken, ontwikkelen en behouden van deze mensen extreem veel van een organisatie en dan vergeet ik voor het gemak de veranderende arbeidsvoorwaarden waaraan we wel moeten voldoen willen we ze voor de organisatie behouden.
De derde uitdaging is het verduurzamen en circulair maken van de bedrijfsactiviteiten. Dat betekent energie besparen, CO₂-uitstoot compenseren, grondstoffen hergebruiken en afval minimaliseren. Dat alles heeft tot gevolg dat de oorspronkelijke manier waarop bedrijven waarde creëren, op de schop zal moeten om zich aan de nieuwe eisen aan te passen.
Uitdaging 4 is dat klanten steeds hogere verwachtingen hebben, de concurrentie is sterk toegenomen en de sociale media heeft onwaarschijnlijk veel (positieve maar zeker ook negatieve) invloed. Men eist een superklantervaring, hier is bij velen nog wel wat werk aan de winkel.
De vijfde uitdaging is dat grotere bedrijven moeten voldoen aan de verplichte duurzaamheidsrapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) waarmee ze moeten aantonen hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. Voor mkb’ers als toeleveranciers is het nu nog niet zo relevant maar ook zij zullen zich vroeg of laat moeten verantwoorden welke grondstoffen worden gebruikt of hoe een product wordt vervaardigd. Het is dus verstandig in 2024 al stappen te zetten door dit in kaart te brengen.
Wij van GRIPatwork helpen je om jouw uitdagingen in kaart te brengen met behulp van de GRIPatwork Smart Business Scan. En als het nodig is dan helpen we je graag om (een nieuwe) koers helder te krijgen, je organisatie goed te structureren en medewerkers de dingen te laten doen waar ze goed in zijn en van meerwaarde zijn voor je bedrijf. Bekijk hier ook eens onze Modules of neem eens contact op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips over hoe je effectief, efficiënt maar vooral onbezorgd kunt ondernemen!