Een van de stellingen die we voorleggen aan ondernemers tijdens het afnemen van de GRIPatwork Smart Business Scan is ‘Wij behalen onze bedrijfsdoelstellingen.’ Gek genoeg is het antwoord van ondernemers meestal iets als “Uhh, doelstellingen, die hebben we niet echt”. In veel bedrijven wordt dus waarschijnlijk wel ‘een lekker potje gewerkt’ maar zonder doelen kun je nooit bepalen of de acties (zie Messi) die je doet wel de juiste zijn (namelijk díe dingen die nodig zijn om je doel te behalen).
De meeste ondernemers starten met ondernemen omdat ze een bepaalde missie hebben, vrijheid willen ervaren, flexibel willen zijn en/of geld willen verdienen. Vaak is dat laatste nodig om de flexibiliteit en vrijheid te kunnen ervaren en te kunnen blijven investeren in de onderneming om de missie te bewerkstellingen. Een financieel doel zou er dus op z’n mist moeten zijn (bepaald bedrijfsresultaat, bepaalde omzet etc.). Vervolgens kun je je afvragen: wat moeten we nog meer behalen om dat financiële doel te behalen? Een bepaald aantal klanten? Een bepaalde omzet per klant? Product X minimaal zoveel keer verkopen? Een minimale bruto marge? Bepaalde productiviteit per medewerker? Bepaalde mate van klanttevredenheid?
Doelstellingen geven jou en je medewerkers richting, iets om naar te streven. Dat motiveert.
Doelstellingen geven jou en je medewerkers inzicht in de prioriteiten van het bedrijf. Daardoor kunnen jij en je medewerkers goed bepalen op welke taken zij zichzelf moeten focussen om écht een bijdrage te leveren aan wat belangrijk is.
Door medewerkers te betrekken bij (het opstellen van) de doelstellingen, zullen zij actiever deelnemen en zelf ook creatief nadenken over hoe de doelstellingen behaald kunnen worden.
Als je hele concrete en meetbare doelen opstelt en je rapporteert hier wekelijks of bijvoorbeeld maandelijks over dan weet je (op tijd) of je op koers ligt om je beoogde doel te behalen.
Wat geeft meer voldoening:
Oké, dan moet je alleen wel zorgen dat je wint 😉.
Vergelijk het met afvallen: je stelt jezelf het doel om voor 1 april 7 kg af te vallen. Dat geeft allereerst richting (1). Je kunt bepalen wat je prioriteit heeft: gezond eten en sporten (2). Je denkt na hoe je dit doel nog meer kan halen (de trap nemen? extra keer de hond uitlaten?) (3). Je doel is meetbaar, als je jezelf 1x per week weegt dan weet je of je de juiste dingen doet om voor 1 april 7 kg kwijt te zijn (4). En als je die 7 kg kwijt bent voor 1 april: hoeveel voldoening ervaar je dan wel niet? (5).
Ben jij één van die ondernemers die niet langer een potje wil voetballen maar écht wil winnen? En vind je het fijn om daar wat ondersteuning bij te hebben? Wij helpen je graag met het Formuleren van bedrijfsdoelstellingen. Of wil je wat breder bedrijfsadvies voor het mkb? Bel gerust eens om hierover van ideeën te wisselen. We denken graag met je mee!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips over hoe je effectief, efficiënt maar vooral onbezorgd kunt ondernemen!