- Module in de praktijk
- • Management
In dit artikel praten we met Najat Boussadkat, de supermarktmanager van Albert Heijn Konincks in Utrecht. Najat is al ruim 15 jaar verantwoordelijk voor het behalen van verschillende bedrijfsdoelen, zoals omzet, derving, hygiëne en klanttevredenheid. Ook is ze verantwoordelijk voor de selectie van het juiste personeel, het opleiden van de medewerkers en het creëren van een echt teamgevoel binnen Albert Heijn Konincks.
Najat geeft zelf aan goed te zijn in het bedenken van plannen, ad hoc schakelen en het binden van medewerkers. Echter, omdat ze geen HR-achtergrond heeft, komt ze soms vraagstukken tegen waar ze zelf niet veel kennis van heeft, zoals de wettelijke regels voor arbeidscontracten en de begeleiding van zieke medewerkers. Najat zegt ook het volgende: “Een paar jaar geleden hadden we geen duidelijk en gestandaardiseerd inwerktraject, en ik wilde graag op een duurzame manier werken aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Daarnaast was het mijn wens om op een gestructureerde manier te werken aan plannen om het bedrijfsresultaat te verbeteren.”
Vanaf 2019 kan Najat bij GRIPatwork terecht voor al haar personele en organisatorische vraagstukken. Puck van GRIPatwork werkt minimaal een dag in de week op locatie bij de Albert Heijn en is daarnaast altijd telefonisch bereikbaar voor de vragen van Najat. Bij wetswijzigingen zorgt GRIPatwork ervoor dat de contracttemplates worden aangepast. GRIPatwork heeft ook een onboardingstraject opgezet in de applicatie ‘Oneteam’, klantgerichtheidstrainingen ontwikkeld die samenvallen met de kernwaarden, en een cyclus geïmplementeerd voor de persoonlijke ontwikkelingsplannen. Elk kwartaal worden er nieuwe doelen gesteld en worden de doelen van het vorige kwartaal geëvalueerd.
Op het gebied van structuur en organisatie is er ook het een en ander aangepakt. Samen met Najat heeft GRIPatwork een proces opgezet om het bedrijfsresultaat te verbeteren, van het creëren van doelen tot het bedenken en evalueren van acties en het bieden van hulpmiddelen om dit proces te faciliteren. Najat voegt hieraan toe: “Om doelen te halen is het essentieel dat er een basis is waarbij iedereen die betrokken is bij de plannen de gemaakte afspraken nakomt. Zo voorkom je dat je gaat ‘zigzaggen’ en dat plannen slechts van korte duur zijn. GRIPatwork heeft ervoor gezorgd dat we grip hebben op het behalen van onze doelstellingen.”
GRIPatwork heeft voor Albert Heijn Konincks een belangrijke rol gespeeld. De belangrijkste bijdrage van Puck was ervoor zorgen dat gemaakte afspraken ook daadwerkelijk werden nagekomen en dit werd geborgd. Dit heeft volgens Najat geleid tot meer rust, ook omdat zijzelf nu haar afspraken nakomt. Bovendien leert ze dit ook aan haar nieuwe medewerkers, waardoor er effectiever wordt samengewerkt.
Wat betreft de toekomstambitie bij Albert Heijn Konincks, hoopt Najat uiteindelijk meer taken van Arjan Konincks, de ondernemer, over te kunnen nemen. Daarnaast is het streven om bestaande klanten te behouden en voortdurend nieuwe fans te creëren, aangezien er veel andere Albert Heijn-filialen in de omgeving zijn. Najat gelooft dat dit haalbaar is door vast te houden aan de gemaakte afspraken en te doen waar ze goed in zijn!
Dit traject is begeleid door GRIPatwork-member Puck Kolfschoten, gespecialiseerd in het aanbrengen van structuur en procesverbetering. Kun jij ook hulp gebruiken bij het formuleren van bedrijfsdoelstellingen voor jouw bedrijf of afdeling? Neem dan hier contact op voor een kennismakingsafspraak.