- Klant aan het woord
- • Management
Jelle, die in 2018 Bloks Design oprichtte, had inmiddels enkele jaren ervaring met het ontwerpen en maken van meubels. Zijn team, bestaande uit drie medewerkers, richt zich nu voornamelijk op interieurontwerp. Dit gaf Jelle zelf de ruimte om zich te focussen op sales en het uitbreiden van zijn netwerk – iets waar hij zichtbaar energie uithaalt.
Toch was er een keerpunt. Bloks Design besloot zich volledig te concentreren op het ontwerpen van unieke en inspirerende interieurs en hierdoor minder afhankelijk te zijn van de opdrachtgevers. Deze grote verandering vroeg om een herdefinitie van de identiteit van het bedrijf. Maar het werd al snel duidelijk dat deze transformatie niet zonder uitdagingen zou verlopen. In gesprekken met medewerkers bleek dat er intern onduidelijkheid was over de richting van Bloks Design. Waar gingen ze precies naartoe? En vooral: hoe?
Om duidelijkheid te scheppen, startte GRIPatwork een tweedelige sessie met het team van Bloks Design. Het doel? De missie, visie en strategie van het bedrijf helder krijgen. Tijdens deze sessies werd niet alleen duidelijk waar Bloks Design voor staat maar ook wat hun toekomstvisie is en wat ze moeten doen om daar te komen. Met de input van het hele team werd een gezamenlijke missie, visie en strategie geformuleerd.
Een koers waar iedereen zich in kon vinden. Vervolgens was het tijd om deze strategische visie om te zetten in een concreet en uitvoerbaar businessplan. Hiervoor gebruikte het team de OGSM-methode (Objectives, Goals, Strategies, and Measures), waarmee de visie werd omgezet in haalbare doelen. Deze doelen werden overzichtelijk verwerkt in een kalender die nu een prominente plek heeft op het kantoor van Bloks Design.
De samenwerking met GRIPatwork heeft Bloks Design enorm veranderd. Het
belangrijkste resultaat? Bloks Design weet nu precies wie ze zijn en welke opdrachten bij hun identiteit passen. “Het was soms confronterend” geeft Jelle toe, “maar die spiegel was nodig. Nu weten we precies welke opdrachten we wel en niet moeten aannemen.”
Het team is volledig mee in deze nieuwe koers. Jelle vertelt: “Mijn medewerkers wijzen mij er zelfs op als een project niet past binnen onze missie en visie. Dat zegt iets over hoe dit echt leeft binnen ons team. We varen nu allemaal dezelfde koers.”
Hoewel er nog verbeterpunten zijn, ligt de focus van Bloks Design de komende maanden op de implementatie van alle nieuwe processen. In de toekomst zal er ruimte zijn om de werkwijzen verder te verfijnen, maar voor nu is het belangrijkste dat iedereen zich aan de nieuwe richting committeert.
Dit traject is begeleid door GRIPatwork Puck Kolfschoten en Britt Groenewoud. Kun jij ook hulp gebruiken bij het opstellen van een missie, visie en strategie of een businessplan voor je organisatie of afdeling? Neem dan hier contact op voor een kennismakingsafspraak.