GRIPatwork

Help! Je onderneming komt ineens in zwaar weer…

Vaak zijn de belangrijkste doelen van een onderneming het genereren van inkomsten en het laten groeien van een bedrijf. Maar wat als er na een voorspoedige periode ineens een kentering komt in de resultaten? Dus bijvoorbeeld als de vanzelfsprekende omzet ineens wegblijft? Of de markt ineens 180° draait en er andere producten worden gevraagd?

Kritisch blijven kijken 

Om dat te voorkomen is het verstandig om als ondernemer zo af en toe met een kritische blik naar je eigen onderneming te kijken. Dat is altijd goed maar in een tijd zoals de huidige, blijken de altijd zo vanzelfsprekende zaken ineens niet zo vanzelfsprekend te zijn. 

SWOT 

In bovengenoemd geval is er werk aan de winkel voor zowel de marketing- als de salesafdeling. Er heeft blijkbaar een grote externe verandering plaatsgevonden waaraan je bedrijf zich dient aan te passen om te overleven. Probeer dus opnieuw inzicht te krijgen in de ‘nieuwe’ markt: wat zijn de kansen en de bedreigingen? En wat zijn de sterke maar ook de zwakke punten van de organisatie? Oftewel: maak een SWOT-analyse. Als je dat helder hebt kun je hernieuwde doelen stellen om in te spelen op die nieuwe markt door je sterke punten te benutten en eventuele belangrijke zwakke punten binnen je organisatie aan te pakken. 

Zonder doel kun je niet scoren 

Binnen een bedrijf houden marketeers zich voornamelijk bezig met het begrijpen en beïnvloeden van de markt. Het gaat hier om het opsporen van doelgroepen, behoeften, wensen van potentiële klanten en strategieën om uiteindelijk zoveel mogelijk te kunnen verkopen. Sales daarentegen houdt zich bezig met directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en de acquisitie. Beide afdelingen hebben wat dat betreft dezelfde doelstelling. De marketingafdeling heeft tijd nodig om onderzoek te doen, terwijl de salesafdeling targets te halen heeft. 

“ ‘Zonder doel kun je niet scoren’ Deze simpele zin zegt meer dan alle onderbouwing ik kan geven voor het opstellen van doelen.”
– Puck Kolfschoten

Als je zorgt dat de sales- en marketingmanagers hun teams betrekken bij planning en strategie, dan werken de afdelingen samen aan één doel, wat het begrip tussen de afdelingen aanzienlijk vergroot. Voor het behalen van nieuw gestelde doelen is het dus van belang dat beide afdelingen goed met elkaar communiceren, onderling, op de juiste manier én met de juiste middelen. 

De flexibele werkwijze zorgt dat een team met regelmaat samenkomt, werkzaamheden op een rijtje zet, prioriteiten stelt, en taken toewijst aan de juiste persoon. Bij GRIPatwork passen we deze methode toe, en dat met veel succes.

Is er bij jouw organisatie ook werk aan de winkel? GRIPatwork member Carlo staat voor je klaar om hierover van gedachten te wisselen. Plan hier een gratis bedrijfsscan op het bedrijfsonderdeel Sales & Marketing. Wij verzekeren je nieuwe inzichten, waardevol bedrijfsadvies en betere resultaten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips over hoe je effectief, efficiënt maar vooral onbezorgd kunt ondernemen!

Meer blogs