- Module in de praktijk
- • Management
Een van de manieren om dat voor elkaar te krijgen was ervoor zorgen dat de verschillende afdelingen effectief en efficiënt door leidinggevenden worden aangestuurd. In dit artikel gaan we in gesprek met Tim, één van de leidinggevenden. Tim geeft leiding aan alle verkoop- en alle terreinmedewerkers van TEBI en is verantwoordelijk voor het juist inrichten, organiseren en aansturen van deze afdelingen. Tim vertelt dat er verschillende uitdagingen zijn waar hij zich mee bezighoudt: “We zijn continu bezig om de processen nog beter te organiseren en spelen hierbij in op de continue ontwikkelingen in de markt om onze klant zo goed mogelijk te helpen. Daarnaast zijn we bezig met uitbouwen van het zagen en maken van specialistische producten in keramiek en beton.” Om dit succesvol te doen terwijl de reguliere werkzaamheden gewoon doorlopen, is het essentieel dat er een goede basis staat en dat er structuur is.
Structuur aanbrengen klinkt natuurlijk wat abstract en omvat ook vele aspecten. Om wat voorbeelden te geven noemt Tim een aantal dingen die GRIPatwork heeft gedaan: “Functieprofielen opgesteld, werkprocessen in kaart gebracht en verbeteringen doorgevoerd, loonstructuur opgesteld, personeelshandboek gemaakt, tijdregistratiesysteem geïmplementeerd, ons voorzien van bedrijfsadvies en momenteel zijn we bezig met het opstellen van doelen voor de verschillende afdelingen.”
Daarnaast heeft GRIPatwork zich bij TEBI bezig gehouden met:
De belangrijkste bijdrage van GRIPatwork is volgens Tim: “Zorgen dat medewerkers afspraken nakomen en laten zien dat dat werkt.” Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, omdat gewoontes vaak sterk geworteld zijn in personen en organisaties maar deze verandering heeft de aansturing voor Tim enorm vergemakkelijkt. Uiteindelijk heeft dit er volgens Tim onder andere voor gezorgd dat:
Daarnaast is de hulp van GRIPatwork is niet alleen belangrijk geweest voor TEBI als onderneming, maar ook voor Tim persoonlijk. “Puck is wekelijks bij TEBI en bespreekt met mij onder andere personele en organisatorische vraagstukken en geeft ze bedrijfsadvies.” Het is fijn om iemand te hebben met een frisse, objectieve blik. Een partner die vanaf de zijlijn meekijkt met je mkb-organisatie, meedenkt en samen de route uitstippelt. Daarnaast gaf Puck een duwtje of wat tips op de momenten dat ik de rode draad even verloor. Volgens hem heeft elke leidinggevende (of ondernemer) af en toe zo’n kritische, sparring partner nodig die je van bedrijfsadvies voorziet, nieuwe ideeën aanwakkert en een spiegel voorhoudt. “Het heeft Peter als ondernemer in elk geval geholpen want hij houdt zich nog maar nauwelijks bezig met de dagelijkse werkprocessen.”
En Tim… Die hoopt nog jaren actief te zijn bij TEBI. “Mijn persoonlijke doel is om over een jaar of 3 de bedrijfsleider van TEBI te zijn en de gehele locatie aan te sturen. Ik wil een team van hoge kwaliteit neerzetten met medewerkers die goed met elkaar samenwerken en dat processen efficiënt zijn ingericht en foutloos verlopen en dat we zeer tevreden klanten hebben.” Met de hulp van GRIPatwork gaat Tim er alles aan doen om ervoor te zorgen dat die ambitie werkelijkheid wordt.
Met TEBI als klant heeft GRIPatwork een ondernemer geholpen om onbezorgd te ondernemen met écht resultaat. Wil jij als ondernemer ook meer vrijheid en minder betrokken zijn bij de dagelijkse processen en je kunnen focussen op datgene waar jij de meeste impact mee maakt? GRIPatwork komt graag eens vrijblijvend langs voor een kennismakingsgesprek.