

- Module in de praktijk
- • Management
Allereerst hebben we samen met Arjan Konincks bepaald wie er betrokken moesten worden bij het formuleren van de doelstellingen. Bij de eerste sessie hebben we de nieuwe missie, visie en strategie van COMMIT centraal gezet. Vervolgens zijn alle betrokkenen meegenomen in een voorbeeld en is ‘het nut’ van het opstellen van doelstellingen besproken.
We begonnen deze sessie met een groot wit vel en een stapel post-its. Vervolgens hebben we de vraag gesteld hoe het succes van het bedrijf er voor de ondernemer uitziet: Welk bedrijfsresultaat moet er worden behaald? Welke omzet? Deze indicatoren hebben we genoteerd op
post-its in het financieel perspectief op de strategiekaart.
Veel bedrijven sturen uitsluitend op financiële cijfers. Er zijn echter veel factoren die leiden tot het wel of niet behalen van financieel resultaat. Denk bij COMMIT aan het aantal leden dat je nodig hebt maar ook de klanttevredenheid. We hebben onder andere deze indicatoren
genoteerd op post-its bij het klantperspectief.
Daarna stelden we de vraag in welke processen ze moeten uitblinken om een hoge mate van klanttevredenheid te krijgen. Voorbeelden hiervan waren: hoge kwaliteit groepslessen maar ook het voeren van goede diagnosegesprekken. Deze indicatoren hebben we genoteerd op
post-its bij het intern perspectief.
Tot slot hebben we gekeken welke kennis/vaardigheden of cultuur er nodig is om de eerder genoemde indicatoren te behalen. Bij COMMIT was het handelen in overeenstemming met de kernwaarden de belangrijkste indicator. Deze hebben we genoteerd op post-its in het leer- en groeiperspectief.
Toen de strategiekaart af was hebben we alle indicatoren meetbaar gemaakt, streefcijfers toegevoegd en bepaald hoe vaak de resultaten gerapporteerd moeten worden, door wie en voor welke datum.
Elke maand vindt er Tactisch overleg plaats met alle betrokkenen waarbij de resultaten per indicator worden besproken. De grootste afwijkingen worden geanalyseerd en er wordt (indien nodig) een plan van aanpak gemaakt om weer op koers te komen.
Kun jij ook hulp gebruiken bij het formuleren van bedrijfsdoelstellingen voor jouw bedrijf of afdeling? Neem dan hier contact op voor een kennismakingsafspraak.