GRIPatwork

Heldere bedrijfsdoelstellingen voor COMMIT.

Vanaf 1 januari 2022 zijn Arjan & Jolanda Konincks met hun twee sportclubs in Utrecht verdergegaan onder een eigen label COMMIT. Om te kunnen bepalen of de clubs op koers zijn om de opgestelde visie, missie en strategie te behalen was er behoefte aan het opstellen van heldere bedrijfsdoelstellingen.

De uitdaging

  • Nieuw concept.
  • Nieuwe clubmanagers.
  • Nog geen duidelijke focus.
  • Niet duidelijk voor clubmanagers of en wanneer zij op koers liggen.
  • Geen inzicht in de voorspellende factoren voor het behalen van financieel resultaat.

Module

Formuleren bedrijfsdoelstellingen

Bedrijfsonderdeel

Over deze organisatie
COMMIT is een health club waar leden worden geholpen bij het creëren van een fit en vitaal leven. COMMIT wil een inspirator zijn om ‘samen’ Nederland gezonder te maken.

De oplossing

De voorbereiding

Allereerst hebben we samen met Arjan Konincks bepaald wie er betrokken moesten worden bij het formuleren van de doelstellingen. Bij de eerste sessie hebben we de nieuwe missie, visie en strategie van COMMIT centraal gezet. Vervolgens zijn alle betrokkenen meegenomen in een voorbeeld en is ‘het nut’ van het opstellen van doelstellingen besproken.

 

De strategiekaart

We begonnen deze sessie met een groot wit vel en een stapel post-its. Vervolgens hebben we de vraag gesteld hoe het succes van het bedrijf er voor de ondernemer uitziet: Welk bedrijfsresultaat moet er worden behaald? Welke omzet? Deze indicatoren hebben we genoteerd op
post-its in het financieel perspectief op de strategiekaart.

Veel bedrijven sturen uitsluitend op financiële cijfers. Er zijn echter veel factoren die leiden tot het wel of niet behalen van financieel resultaat. Denk bij COMMIT aan het aantal leden dat je nodig hebt maar ook de klanttevredenheid. We hebben onder andere deze indicatoren
genoteerd op post-its bij het klantperspectief.

Daarna stelden we de vraag in welke processen ze moeten uitblinken om een hoge mate van klanttevredenheid te krijgen. Voorbeelden hiervan waren: hoge kwaliteit groepslessen maar ook het voeren van goede diagnosegesprekken. Deze indicatoren hebben we genoteerd op
post-its bij het intern perspectief.

Tot slot hebben we gekeken welke kennis/vaardigheden of cultuur er nodig is om de eerder genoemde indicatoren te behalen. Bij COMMIT was het handelen in overeenstemming met de kernwaarden de belangrijkste indicator. Deze hebben we genoteerd op post-its in het leer- en groeiperspectief.

 

Het dashboard

Toen de strategiekaart af was hebben we alle indicatoren meetbaar gemaakt, streefcijfers toegevoegd en bepaald hoe vaak de resultaten gerapporteerd moeten worden, door wie en voor welke datum.

 

Monitoren en borgen

Elke maand vindt er Tactisch overleg plaats met alle betrokkenen waarbij de resultaten per indicator worden besproken. De grootste afwijkingen worden geanalyseerd en er wordt (indien nodig) een plan van aanpak gemaakt om weer op koers te komen.

Het resultaat

  • Meetbare prestaties.
  • Duidelijke focus.
  • Maandelijks inzicht in de behaalde resultaten.
  • Verhoogde motivatie.
  • Mogelijkheid om te corrigeren.
  • Verbeterde samenwerking tussen clubmanagers onderling.
De bedrijfsdoelstellingen van COMMIT. zijn geformuleerd onder begeleiding van GRIPatwork-member Puck Kolfschoten, gespecialiseerd in het aanbrengen van structuur en procesverbetering.

Kun jij ook hulp gebruiken bij het formuleren van bedrijfsdoelstellingen voor jouw bedrijf of afdeling? Neem dan hier contact op voor een kennismakingsafspraak.

Meer klantverhalen

Bloks Design vindt zichzelf opnieuw uit met de hulp van GRIPatwork

AH Konincks Utrecht

Structuur en rust voor supermarktmanager AH Konincks

Nieuwe website met monday.com als ordermanagementsysteem voor MijnAsbestAttest